En veiledning for arbeidsgivere og ansatte
Opplæring på arbeidsplassen er avgjørende for virksomhetens suksess. Nøkkelfrasen opplæring på arbeidsplassen innebærer en systematisk tilnærming til å sikre at ansatte har nødvendige ferdigheter og kunnskaper før han begynner i arbeidet. Denne artikkelen vil utforske ansvarsområder for både arbeidsgiver og ansatte, samt viktigheten av samarbeid for å oppnå effektiv opplæring.
Arbeidsgivers ansvar for opplæring – generelle regler
Arbeidsgiver har, i henhold til arbeidsmiljøloven § 3-2 første ledd bokstav a, en plikt til å sørge for at arbeidstakerne får den nødvendige opplæring, øvelse og instruksjon for å kunne utføre arbeidet på en sikker måte. Dette innebærer at opplæringen skal være tilstrekkelig til å redusere risiko for skade og sikre at arbeidstakerne mestrer sine arbeidsoppgaver på en forsvarlig måte.
Arbeidsmiljøloven inneholder både generelle krav til opplæring på arbeidsplassen og særskilte krav for bestemte arbeidsoppgaver og bruk av arbeidsutstyr, jf. arbeidsmiljøloven § 3-2 (2) og forskrift om utførelse av arbeid kapittel 10.
Videre stilles det særskilte krav til opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS) for arbeidsgiver (arbeidsmiljøloven § 3-5), verneombud (arbeidsmiljøloven § 6-5) og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg (arbeidsmiljøloven § 7-4).
Hvorfor opplæring er en grunnleggende del av arbeidsgivers ansvar
Formålet med opplæring på arbeidsplassen er å sikre at arbeidstakeren har tilstrekkelig kompetanse til å utføre sine arbeidsoppgaver på en måte som ivaretar kravene til helse, miljø og sikkerhet, jf. arbeidsmiljøloven § 4-1 og § 3-2 første ledd bokstav a. Opplæringen skal bidra til å redusere risiko og belastninger, forebygge arbeidsulykker, skader og sykdom, samt legge til rette for et helsefremmende og meningsfylt arbeidsmiljø, i tråd med lovens overordnede formål, jf. § 1-1.
Kravet til opplæring varierer avhengig av arbeidets art, og omfatter både generell opplæring i arbeidsoppgaver, spesifikk opplæring i bruk av maskiner, teknisk utstyr og systemer, samt opplæring i relevante prosedyrer og sikkerhetsrutiner, jf. forskrift om utførelse av arbeid kapittel 10 og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kapittel 8. Der det er påkrevd, skal opplæringen suppleres med praktisk øvelse, slik at arbeidstakeren ikke bare har teoretisk kunnskap, men også praktisk ferdighet i sikker og effektiv utførelse av arbeidet, jf. forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 8-1 annet ledd.
Arbeidsgiver plikter å sørge for at slik opplæring og øvelse blir gitt før arbeidstakeren begynner med oppgaver som kan innebære risiko, og opplæringen skal vedlikeholdes og oppdateres ved behov, særlig ved endringer i arbeidsforhold, utstyr eller rutiner.
Arbeidsgivers ansvar for opplæring og tilrettelegging
Etter arbeidsmiljøloven § 3-2 første ledd bokstav a, plikter arbeidsgiver å sørge for at arbeidstakere får den opplæring, øvelse og instruksjon som er nødvendig for å utføre arbeidet på en forsvarlig måte iht. sikkerhet. Dette omfatter også innføring i relevante forskrifter, interne prosedyrer, sikkerhetsregler og beredskapsplaner. Det er ikke tilstrekkelig å kun informere arbeidstaker; det skal gis reell og forståelig opplæring, tilpasset arbeidstakers rolle og oppgaver.
Kravene til opplæring gjelder alle arbeidstakere, uavhengig av ansettelsesform, jf. definisjonen av arbeidstaker i arbeidsmiljøloven § 1-8. Det innebærer at også midlertidig ansatte, deltidsansatte, lærlinger, innleide og unge arbeidstakere skal få nødvendig opplæring før arbeidet påbegynnes.
Opplæringen skal være tilpasset den enkelte arbeidstakers forutsetninger, samt arbeidet som skal utføres. Dette innebærer at arbeidsgiver må gjennomføre en konkret vurdering av opplæringsbehovet basert på faktiske forhold i virksomheten og de aktuelle arbeidsoppgavene.
I henhold til forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 8-1 femte ledd skal opplæringen gjentas når det er nødvendig. Det vil si at dersom arbeidstaker for eksempel blir flyttet over til en ny avdeling, eller har vært ute av arbeid for en stund, kan det være nødvendig for arbeidsgiver å foreta en ny opplæring. Det fremgår i tillegg av samme forskrift § 8-1 sjette ledd at opplæringen skal gis på et språk som arbeidstakerne forstår.
Relevante momenter ved gjennomføring av opplæring
Ved gjennomføringen av opplæringen er det noen relevante momenter som bør følges slik at opplæringen blir best mulig for arbeidstaker og arbeidsgiver;
- Opplæringen bør fortas i arbeidstiden
- Arbeidsgiver skal betale for opplæringen
- Opplæringen skal gjentas dersom dette er nødvendig
- Det skal gis på et språk som er forståelig for arbeidstaker
- Arbeidsgiver bør få praktisk trening i hvordan arbeidsoppgaven skal gjennomføres
- Det skal gis informasjon om arbeidsoppgaven
- Arbeidsgiver skal gi en demonstrasjon av hvordan arbeidsoppgaven skal utføres
Ulike typer opplæring
Arbeidsgiver er pliktet til å gi arbeidstaker tilstrekkelig opplæring innenfor flere ulike områder. Det kan nevnes HMS-opplæring, sikkerhetsopplæring, opplæring ved endringer i arbeidssituasjon, opplæring i nødvendige systemer og opplæring for unge arbeidstakere. Artikkelen vil i det følgende kun se nærmere på HMS-opplæring.
HMS-opplæring
Arbeidsgiverens opplæringsplikt
I henhold til arbeidsmiljøloven § 3-1 første ledd, har arbeidsgiver det overordnede ansvaret for at arbeidsmiljøet i virksomheten er fullt forsvarlig. Dette omfatter også plikten til å etablere, gjennomføre og vedlikeholde et systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS). For å kunne ivareta denne plikten, må arbeidsgiver selv ha tilstrekkelig kunnskap om grunnprinsippene i systematisk HMS-arbeid og lovens krav.
Etter arbeidsmiljøloven § 3-5, er arbeidsgiver dermed pålagt å gjennomgå opplæring i HMS-arbeid. Opplæringen skal gi innsikt i relevante bestemmelser i arbeidsmiljøloven, forskrifter, prinsipper for risikovurdering, og hvordan man etablerer og følger opp et HMS-system. Det er ingen krav til formell varighet, men opplæringen skal være reell, tilstrekkelig og tilpasset virksomhetens art, størrelse og risikonivå.
Verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU)
I henhold til arbeidsmiljøloven § 6-5 første ledd, skal arbeidsgiver sørge for at verneombudet får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på en forsvarlig måte. Dette innebærer en plikt til å tilby en grunnopplæring i HMS.
Kravet er nærmere presisert i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-18, som slår fast at opplæringen blant annet skal «gi deltakerne forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass». Opplæringen skal vare i minst 40 timer, ved mindre det er avtalt kortere, jf. samme forskrift § 3-19.
Arbeidstakeres kunnskap og medvirkning i HMS-arbeid
Arbeidsgiver har videre en plikt til å sørge for at alle arbeidstakere har tilstrekkelig opplæring og kompetanse til å medvirke i HMS-arbeidet, jf. arbeidsmiljøloven § 3-1 første ledd. Dette innebærer at arbeidstakere skal ha kjennskap til virksomhetens HMS-system, relevante rutiner, risikoforhold og sine egne rettigheter og plikter.
Opplæringen skal tilpasses den enkelte arbeidstakers forutsetninger, og gis på et språk og i en form som arbeidstakeren forstår. Arbeidsgiver skal også sørge for at opplæringen gjentas ved behov, særlig ved endringer i arbeidsoppgaver, organisering, teknologi eller ved innføring av nytt arbeidsutstyr.
Arbeidstakers ansvar
Ansatte har også en rekke ansvar når det gjelder opplæring på arbeidsplassen:
Engasjement
Ansatte må være engasjerte og aktive deltagere i opplæringsprosessen. Dette betyr å være oppmerksom under opplæringen, stille spørsmål når noe ikke er klart, og delta i diskusjoner og aktiviteter som fremmer læring. Et høyt nivå av engasjement fra de ansatte sikrer at opplæringen blir effektiv og at kunnskapen blir internalisert. Aktiv deltakelse viser vilje til forbedring og læring.
Anvendelse av kunnskap
Det er ansattes ansvar å anvende den kunnskapen de får gjennom opplæringen på en effektiv måte. Dette innebærer å bruke de nye ferdighetene og kunnskapene i det daglige arbeidet, samt å dele lærdommen med kolleger for å fremme en kultur for kontinuerlig forbedring. Ansatte bør også være åpne for tilbakemeldinger og villige til å justere sine arbeidsmetoder basert på ny læring. Anvendelse av kunnskap viser praktisk forståelse og forbedrer arbeidsutførelsen.
Tilbakemeldinger
Ansatte bør gi tilbakemeldinger om opplæringen og foreslå forbedringer. Ved å dele sine erfaringer og synspunkter kan medarbeidere hjelpe arbeidsgiveren med å identifisere områder for forbedring og utvikle mer effektive opplæringsprogrammer. Tilbakemeldinger er essensielle for kontinuerlig forbedring av opplæringsprosessen. Konstruktiv tilbakemelding skaper en dynamisk læringskultur.
Selvutvikling
Ansatte har også et ansvar for sin egen utvikling og bør aktivt søke muligheter for å forbedre sine ferdigheter og kunnskaper. Dette kan inkludere å delta i frivillige opplæringsprogrammer, lese faglitteratur, og holde seg oppdatert med siste trender og beste praksis innen sitt felt. Selvutvikling bidrar til personlig vekst og økt produktivitet på arbeidsplassen. Aktiv selvutvikling viser initiativ og engasjement.
Samarbeid med kolleger
Ansatte bør også samarbeide med sine kolleger for å dele kunnskap og erfaringer. Dette kan bidra til å styrke teamet og skape en kultur der læring og utvikling er en naturlig del av arbeidsmiljøet. Gjennom samarbeid kan ansatte lære av hverandre og bidra til felles suksess. Samarbeid fremmer en kollektiv læringsplattform.
Samarbeid mellom arbeidsgiver og ansatte
Et godt samarbeid mellom arbeidsgiver og ansatte er avgjørende for vellykket opplæring:
Kommunikasjon
God kommunikasjon mellom arbeidsgiver og ansatte fremmer en effektiv opplæringsprosess. Arbeidsgiveren bør regelmessig informere medarbeiderne om opplæringsmuligheter og mål, mens ansatte bør dele sine opplevelser og behov for videre opplæring. Åpen dialog bidrar til å skape en kultur der læring og utvikling er prioritert. Transparent kommunikasjon bygger tillit og forståelse.
Tilpasning
Opplæringen må tilpasses både virksomhetens behov og ansattes individuelle behov. Dette kan innebære å gi spesialtilpasset opplæring til enkelte medarbeidere eller avdelinger, basert på deres spesifikke arbeidsoppgaver og utfordringer. Tilpasning sikrer at opplæringen er relevant og effektiv. Fleksibel tilpasning til individuelle behov forbedrer læringsresultatene.
Kontinuerlig forbedring
Arbeidsgiver og ansatte bør sammen arbeide for kontinuerlig forbedring av opplæringen. Dette kan oppnås ved regelmessig evaluering av opplæringsprogrammer og implementering av tilbakemeldinger fra ansatte. Kontinuerlig forbedring sikrer at opplæringen alltid er oppdatert og effektiv. Kontinuerlig forbedring skaper en dynamisk og tilpasningsdyktig læringskultur.
Kontakt oss
Dersom du skulle ha spørsmål angående opplæring på arbeidsplassen kan du ta kontakt med en av våre dyktige advokater i Advokatfirmaet Verito AS. Det er kostnadsfritt å ta kontakt med oss for en vurdering av din sak. Vi kan bistå deg både med spørsmål, og i en eventuell rettssak. Du kan ta kontakt med oss per epost post@verito.no eller på telefonnummer: 24 02 21 20.
Artikkelen er skrevet 13.05.2025.
Vanlige spørsmål
Hvem har ansvar for opplæringen?
Både arbeidsgiver og ansatte har ansvar for opplæringen på arbeidsplassen. Arbeidsgiveren må tilrettelegge og støtte opplæringen, mens ansatte må delta aktivt og anvende kunnskapen de får. Et godt samarbeid mellom disse partene sikrer en helhetlig og effektiv læringsprosess.
Hva skal arbeidsgiveren gjøre?
Arbeidsgiveren har en rekke plikter som følger av arbeidsmiljøloven og av andre relevante forskrifter. Det inkluderer blant annet at arbeidsgiver har ansvaret for at arbeidstaker blir tilstrekkelig opplært før han begynner i arbeid.
Hva skal ansatte gjøre?
Ansatte skal være engasjerte deltagere i opplæringsprosessen, anvende den nye kunnskapen i sitt daglige arbeid og gi tilbakemeldinger som kan forbedre opplæringsprogrammene. Ansatte bør også aktivt søke muligheter for selvutvikling og samarbeide med kolleger for å dele kunnskap. Aktiv deltagelse og tilbakemelding bidrar til å forbedre opplæringen.
Hvordan kan man sikre effektiv opplæring?
Effektiv opplæring sikres gjennom god kommunikasjon mellom arbeidsgiver og ansatte, tilpasning av opplæringen til medarbeidernes behov og kontinuerlig forbedring av opplæringsprogrammene basert på tilbakemeldinger. Regelmessig evaluering og justering av programmene er også viktig for å opprettholde høy kvalitet og relevans. Kontinuerlig oppdatering og forbedring sikrer at opplæringen forblir effektiv og relevant.
Hva er fordelene med opplæring på arbeidsplassen?
Opplæring på arbeidsplassen kan føre til økt produktivitet, bedre arbeidsutførelse, og et mer harmonisk arbeidsmiljø. Det kan også bidra til medarbeidernes personlige og profesjonelle utvikling, samt styrke virksomhetens konkurranseevne. Ved å investere i opplæring kan arbeidsgivere sikre at de ansatte har de nødvendige ferdighetene og kunnskapene for å møte fremtidige utfordringer. Effektiv opplæring skaper en sterk og tilpasningsdyktig arbeidsstyrke.
Kilder: