Opplæring på arbeidsplassen: Hvem har ansvar for hva? 

Opplæring på arbeidsplassen: Hvem har ansvar for hva? 

Innholdsfortegnelse

En veiledning for arbeidsgivere og ansatte 

Opplæring på arbeidsplassen er avgjørende for virksomhetens suksess. Nøkkelfrasen opplæring på arbeidsplassen innebærer en systematisk tilnærming til å sikre at ansatte har nødvendige ferdigheter og kunnskaper før han begynner i arbeidet. Denne artikkelen vil utforske ansvarsområder for både arbeidsgiver og ansatte, samt viktigheten av samarbeid for å oppnå effektiv opplæring. 

Arbeidsgivers ansvar for opplæring – generelle regler 

Arbeidsgiver har, i henhold til arbeidsmiljøloven § 3-2 første ledd bokstav a, en plikt til å sørge for at arbeidstakerne får den nødvendige opplæring, øvelse og instruksjon for å kunne utføre arbeidet på en sikker måte. Dette innebærer at opplæringen skal være tilstrekkelig til å redusere risiko for skade og sikre at arbeidstakerne mestrer sine arbeidsoppgaver på en forsvarlig måte. 

Arbeidsmiljøloven inneholder både generelle krav til opplæring på arbeidsplassen og særskilte krav for bestemte arbeidsoppgaver og bruk av arbeidsutstyr, jf. arbeidsmiljøloven § 3-2 (2) og forskrift om utførelse av arbeid kapittel 10. 

Videre stilles det særskilte krav til opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS) for arbeidsgiver (arbeidsmiljøloven § 3-5), verneombud (arbeidsmiljøloven § 6-5) og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg (arbeidsmiljøloven § 7-4). 

Hvorfor opplæring er en grunnleggende del av arbeidsgivers ansvar 

Formålet med opplæring på arbeidsplassen er å sikre at arbeidstakeren har tilstrekkelig kompetanse til å utføre sine arbeidsoppgaver på en måte som ivaretar kravene til helse, miljø og sikkerhet, jf. arbeidsmiljøloven § 4-1 og § 3-2 første ledd bokstav a. Opplæringen skal bidra til å redusere risiko og belastninger, forebygge arbeidsulykker, skader og sykdom, samt legge til rette for et helsefremmende og meningsfylt arbeidsmiljø, i tråd med lovens overordnede formål, jf. § 1-1. 

Kravet til opplæring varierer avhengig av arbeidets art, og omfatter både generell opplæring i arbeidsoppgaver, spesifikk opplæring i bruk av maskiner, teknisk utstyr og systemer, samt opplæring i relevante prosedyrer og sikkerhetsrutiner, jf. forskrift om utførelse av arbeid kapittel 10 og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kapittel 8. Der det er påkrevd, skal opplæringen suppleres med praktisk øvelse, slik at arbeidstakeren ikke bare har teoretisk kunnskap, men også praktisk ferdighet i sikker og effektiv utførelse av arbeidet, jf. forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 8-1 annet ledd.  

Arbeidsgiver plikter å sørge for at slik opplæring og øvelse blir gitt før arbeidstakeren begynner med oppgaver som kan innebære risiko, og opplæringen skal vedlikeholdes og oppdateres ved behov, særlig ved endringer i arbeidsforhold, utstyr eller rutiner. 

Arbeidsgivers ansvar for opplæring og tilrettelegging 

Etter arbeidsmiljøloven § 3-2 første ledd bokstav a, plikter arbeidsgiver å sørge for at arbeidstakere får den opplæring, øvelse og instruksjon som er nødvendig for å utføre arbeidet på en forsvarlig måte iht. sikkerhet. Dette omfatter også innføring i relevante forskrifter, interne prosedyrer, sikkerhetsregler og beredskapsplaner. Det er ikke tilstrekkelig å kun informere arbeidstaker; det skal gis reell og forståelig opplæring, tilpasset arbeidstakers rolle og oppgaver. 

Kravene til opplæring gjelder alle arbeidstakere, uavhengig av ansettelsesform, jf. definisjonen av arbeidstaker i arbeidsmiljøloven § 1-8. Det innebærer at også midlertidig ansatte, deltidsansatte, lærlinger, innleide og unge arbeidstakere skal få nødvendig opplæring før arbeidet påbegynnes. 

Opplæringen skal være tilpasset den enkelte arbeidstakers forutsetninger, samt arbeidet som skal utføres. Dette innebærer at arbeidsgiver må gjennomføre en konkret vurdering av opplæringsbehovet basert på faktiske forhold i virksomheten og de aktuelle arbeidsoppgavene. 

I henhold til forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 8-1 femte ledd skal opplæringen gjentas når det er nødvendig. Det vil si at dersom arbeidstaker for eksempel blir flyttet over til en ny avdeling, eller har vært ute av arbeid for en stund, kan det være nødvendig for arbeidsgiver å foreta en ny opplæring. Det fremgår i tillegg av samme forskrift § 8-1 sjette ledd at opplæringen skal gis på et språk som arbeidstakerne forstår.   

Relevante momenter ved gjennomføring av opplæring 

Ved gjennomføringen av opplæringen er det noen relevante momenter som bør følges slik at opplæringen blir best mulig for arbeidstaker og arbeidsgiver; 

  • Opplæringen bør fortas i arbeidstiden 
  • Arbeidsgiver skal betale for opplæringen 
  • Opplæringen skal gjentas dersom dette er nødvendig 
  • Det skal gis på et språk som er forståelig for arbeidstaker 
  • Arbeidsgiver bør få praktisk trening i hvordan arbeidsoppgaven skal gjennomføres 
  • Det skal gis informasjon om arbeidsoppgaven 
  • Arbeidsgiver skal gi en demonstrasjon av hvordan arbeidsoppgaven skal utføres 

Ulike typer opplæring 

Arbeidsgiver er pliktet til å gi arbeidstaker tilstrekkelig opplæring innenfor flere ulike områder. Det kan nevnes HMS-opplæring, sikkerhetsopplæring, opplæring ved endringer i arbeidssituasjon, opplæring i nødvendige systemer og opplæring for unge arbeidstakere. Artikkelen vil i det følgende kun se nærmere på HMS-opplæring. 

HMS-opplæring 

Arbeidsgiverens opplæringsplikt 

I henhold til arbeidsmiljøloven § 3-1 første ledd, har arbeidsgiver det overordnede ansvaret for at arbeidsmiljøet i virksomheten er fullt forsvarlig. Dette omfatter også plikten til å etablere, gjennomføre og vedlikeholde et systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS). For å kunne ivareta denne plikten, må arbeidsgiver selv ha tilstrekkelig kunnskap om grunnprinsippene i systematisk HMS-arbeid og lovens krav. 

Etter arbeidsmiljøloven § 3-5, er arbeidsgiver dermed pålagt å gjennomgå opplæring i HMS-arbeid. Opplæringen skal gi innsikt i relevante bestemmelser i arbeidsmiljøloven, forskrifter, prinsipper for risikovurdering, og hvordan man etablerer og følger opp et HMS-system. Det er ingen krav til formell varighet, men opplæringen skal være reell, tilstrekkelig og tilpasset virksomhetens art, størrelse og risikonivå. 

Verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) 

I henhold til arbeidsmiljøloven § 6-5 første ledd, skal arbeidsgiver sørge for at verneombudet får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på en forsvarlig måte. Dette innebærer en plikt til å tilby en grunnopplæring i HMS. 

Kravet er nærmere presisert i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-18, som slår fast at opplæringen blant annet skal «gi deltakerne forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass». Opplæringen skal vare i minst 40 timer, ved mindre det er avtalt kortere, jf. samme forskrift § 3-19 

Arbeidstakeres kunnskap og medvirkning i HMS-arbeid 

Arbeidsgiver har videre en plikt til å sørge for at alle arbeidstakere har tilstrekkelig opplæring og kompetanse til å medvirke i HMS-arbeidet, jf. arbeidsmiljøloven § 3-1 første ledd. Dette innebærer at arbeidstakere skal ha kjennskap til virksomhetens HMS-system, relevante rutiner, risikoforhold og sine egne rettigheter og plikter. 

Opplæringen skal tilpasses den enkelte arbeidstakers forutsetninger, og gis på et språk og i en form som arbeidstakeren forstår. Arbeidsgiver skal også sørge for at opplæringen gjentas ved behov, særlig ved endringer i arbeidsoppgaver, organisering, teknologi eller ved innføring av nytt arbeidsutstyr. 

Arbeidstakers ansvar 

Ansatte har også en rekke ansvar når det gjelder opplæring på arbeidsplassen: 

Engasjement 

Ansatte må være engasjerte og aktive deltagere i opplæringsprosessen. Dette betyr å være oppmerksom under opplæringen, stille spørsmål når noe ikke er klart, og delta i diskusjoner og aktiviteter som fremmer læring. Et høyt nivå av engasjement fra de ansatte sikrer at opplæringen blir effektiv og at kunnskapen blir internalisert. Aktiv deltakelse viser vilje til forbedring og læring. 

Anvendelse av kunnskap 

Det er ansattes ansvar å anvende den kunnskapen de får gjennom opplæringen på en effektiv måte. Dette innebærer å bruke de nye ferdighetene og kunnskapene i det daglige arbeidet, samt å dele lærdommen med kolleger for å fremme en kultur for kontinuerlig forbedring. Ansatte bør også være åpne for tilbakemeldinger og villige til å justere sine arbeidsmetoder basert på ny læring. Anvendelse av kunnskap viser praktisk forståelse og forbedrer arbeidsutførelsen. 

Tilbakemeldinger 

Ansatte bør gi tilbakemeldinger om opplæringen og foreslå forbedringer. Ved å dele sine erfaringer og synspunkter kan medarbeidere hjelpe arbeidsgiveren med å identifisere områder for forbedring og utvikle mer effektive opplæringsprogrammer. Tilbakemeldinger er essensielle for kontinuerlig forbedring av opplæringsprosessen. Konstruktiv tilbakemelding skaper en dynamisk læringskultur. 

Selvutvikling 

Ansatte har også et ansvar for sin egen utvikling og bør aktivt søke muligheter for å forbedre sine ferdigheter og kunnskaper. Dette kan inkludere å delta i frivillige opplæringsprogrammer, lese faglitteratur, og holde seg oppdatert med siste trender og beste praksis innen sitt felt. Selvutvikling bidrar til personlig vekst og økt produktivitet på arbeidsplassen. Aktiv selvutvikling viser initiativ og engasjement. 

Samarbeid med kolleger 

Ansatte bør også samarbeide med sine kolleger for å dele kunnskap og erfaringer. Dette kan bidra til å styrke teamet og skape en kultur der læring og utvikling er en naturlig del av arbeidsmiljøet. Gjennom samarbeid kan ansatte lære av hverandre og bidra til felles suksess. Samarbeid fremmer en kollektiv læringsplattform. 

Samarbeid mellom arbeidsgiver og ansatte 

Et godt samarbeid mellom arbeidsgiver og ansatte er avgjørende for vellykket opplæring: 

Kommunikasjon 

God kommunikasjon mellom arbeidsgiver og ansatte fremmer en effektiv opplæringsprosess. Arbeidsgiveren bør regelmessig informere medarbeiderne om opplæringsmuligheter og mål, mens ansatte bør dele sine opplevelser og behov for videre opplæring. Åpen dialog bidrar til å skape en kultur der læring og utvikling er prioritert. Transparent kommunikasjon bygger tillit og forståelse. 

Tilpasning 

Opplæringen må tilpasses både virksomhetens behov og ansattes individuelle behov. Dette kan innebære å gi spesialtilpasset opplæring til enkelte medarbeidere eller avdelinger, basert på deres spesifikke arbeidsoppgaver og utfordringer. Tilpasning sikrer at opplæringen er relevant og effektiv. Fleksibel tilpasning til individuelle behov forbedrer læringsresultatene. 

Kontinuerlig forbedring 

Arbeidsgiver og ansatte bør sammen arbeide for kontinuerlig forbedring av opplæringen. Dette kan oppnås ved regelmessig evaluering av opplæringsprogrammer og implementering av tilbakemeldinger fra ansatte. Kontinuerlig forbedring sikrer at opplæringen alltid er oppdatert og effektiv. Kontinuerlig forbedring skaper en dynamisk og tilpasningsdyktig læringskultur. 

Kontakt oss 

Dersom du skulle ha spørsmål angående opplæring på arbeidsplassen kan du ta kontakt med en av våre dyktige advokater i Advokatfirmaet Verito AS. Det er kostnadsfritt å ta kontakt med oss for en vurdering av din sak. Vi kan bistå deg både med spørsmål, og i en eventuell rettssak. Du kan ta kontakt med oss per epost post@verito.no eller på telefonnummer: 24 02 21 20. 

Artikkelen er skrevet 13.05.2025. 

Vanlige spørsmål 

Arbeidsgiveren har en rekke plikter som følger av arbeidsmiljøloven og av andre relevante forskrifter. Det inkluderer blant annet at arbeidsgiver har ansvaret for at arbeidstaker blir tilstrekkelig opplært før han begynner i arbeid. 

Ansatte skal være engasjerte deltagere i opplæringsprosessen, anvende den nye kunnskapen i sitt daglige arbeid og gi tilbakemeldinger som kan forbedre opplæringsprogrammene. Ansatte bør også aktivt søke muligheter for selvutvikling og samarbeide med kolleger for å dele kunnskap. Aktiv deltagelse og tilbakemelding bidrar til å forbedre opplæringen. 

Effektiv opplæring sikres gjennom god kommunikasjon mellom arbeidsgiver og ansatte, tilpasning av opplæringen til medarbeidernes behov og kontinuerlig forbedring av opplæringsprogrammene basert på tilbakemeldinger. Regelmessig evaluering og justering av programmene er også viktig for å opprettholde høy kvalitet og relevans. Kontinuerlig oppdatering og forbedring sikrer at opplæringen forblir effektiv og relevant. 

Opplæring på arbeidsplassen kan føre til økt produktivitet, bedre arbeidsutførelse, og et mer harmonisk arbeidsmiljø. Det kan også bidra til medarbeidernes personlige og profesjonelle utvikling, samt styrke virksomhetens konkurranseevne. Ved å investere i opplæring kan arbeidsgivere sikre at de ansatte har de nødvendige ferdighetene og kunnskapene for å møte fremtidige utfordringer. Effektiv opplæring skaper en sterk og tilpasningsdyktig arbeidsstyrke. 

Kilder: 

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Overføre feriedager
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Overføring av feriedager: hva er regelen?

Regelverket rundt overføring av feriedager  Overføring av feriedager kan være et komplisert tema som mange arbeidstakere og arbeidsgivere lurer på. I denne artikkelen vil vi gjennomgå regelverket og gi en klar forståelse av hvilke vilkår som gjelder for overføring av feriedager.   Hva sier loven?  Ferieloven regulerer arbeidstakers rett til ferie

Les mer »
Rettigheter ved nedbemanning: hva må du tenke på? 
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Rettigheter ved nedbemanning: hva må du tenke på? 

Når du står overfor en situasjon med nedbemanning, er det viktig å forstå dine rettigheter og plikter som arbeidstaker. Nedbemanning er en prosess hvor en virksomhet reduserer antallet ansatte på grunn av økonomiske utfordringer, omorganisering, eller andre relevante årsaker. Denne artikkelen vil gi deg innsikt i dine rettigheter som arbeidstaker,

Les mer »
Hvordan gjennomføre nedbemanning lovlig og ryddig? 
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Hvordan gjennomføre nedbemanning lovlig og ryddig? 

En veiledning for arbeidsgivere  Nedbemanning er en krevende prosess både for arbeidsgiver og arbeidstaker, og må håndteres med stor aktsomhet. For å sikre en rettferdig og lovlig prosess stiller norsk arbeidsrett strenge krav til saklighet, dokumentasjon og involvering av ansatte. Denne veiledningen gir arbeidsgivere en praktisk og juridisk oversikt over

Les mer »
Sykefravær og oppfølgning: dine juridiske plikter som arbeidsgiver 
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Sykefravær og oppfølgning: dine juridiske plikter som arbeidsgiver 

Sykefravær er en naturlig del av arbeidslivet, men krever strukturert oppfølging for å sikre en god tilbakeføring til arbeid. For å lykkes med dette er det avgjørende med tett samarbeid mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og relevante støtteinstanser. Denne artikkelen gir en grundig oversikt over arbeidsgivers ansvar og rutiner ved sykefravær, samt

Les mer »
Arbeidstilsynet skjerper innsatsen i 2025: Fokus på arbeidsrelatert sykdom og useriøsitet
Arbeidsrett
Maiken Kristiansen

Arbeidstilsynet skjerper innsatsen i 2025: Fokus på arbeidsrelatert sykdom og useriøsitet

Arbeidstilsynet har presentert sine hovedprioriteringer for 2025, og retningen er tydelig: Økt innsats for å forebygge arbeidsrelatert sykdom og en skjerpet kamp mot useriøse aktører i arbeidslivet. Forebygging av arbeidsrelatert sykdom Arbeidsrelatert sykdom utgjør den klart største årsaken til arbeidsrelaterte dødsfall i Norge, og Arbeidstilsynet signaliserer nå en dreining fra

Les mer »
Arbeidsrett
Maiken Kristiansen

Nyhet: Nytt ungdomsprogram skal få flere unge i arbeid

Fra høsten 2025 lanserer regjeringen et nytt nasjonalt ungdomsprogram for å styrke unges tilknytning til arbeidslivet.Programmet skal gi unge under 30 år som står utenfor arbeid eller utdanning tettere og mer målrettet oppfølging gjennom NAV. Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna beskriver satsingen som et viktig tiltak for å redusere utenforskap

Les mer »
Kontakt oss

Send en henvendelse i skjemaet under, så vil vi komme tilbake med hva vi kan bistå deg med. Du kan og sende oss e-post på post@verito.no, eller ringe oss på 24 02 21 20.

    X
    Kontakt oss